tisdag 23 juni 2009

EN TITT I TRÄDGÅRDEN

Har fått förfrågningar om hur jag bor och hur min trädgård är. Skulle kunna sammanfatta det med ett ord. Lättskött!! Känner inte att jag har så mycket att visa. hela baksidan på tomten skall grävas upp till hösten, har jag inte lagt ner någon möda där i år. Det blir andra gången det görs. Men man vill ändra lite från år till år. Nu skall det byggas nytt däck, en ny altan, gräset skall ersättas av sjösten och massor av gröna växter och natursten. Mur och plank skall upp mot cykelbanan, ett växthus skall äntligen komma på plats. En genomtänkt belysning skall upp i hela trädgården. Sedan skall hela rasket säljas. Men innan dess vill jag kunna känna att huset känns färdigt. För min inre frids skull. Det har varit ett långt projekt, som startats om flera ggr. Tomten ligger huvudsakligen mot baksidan på huset. Entrésidan är helt sten och plattsatt. detta är norrsidan blir det bara en massa mossa i gräsmattan. Visst det är skönt att gå på, men det är väl också det enda.En liten trädgårdstrappa är alltid mysigt. Just denna kanske inte är så rolig just nu. Eftersom trädgården kommer att få stå allena i några veckor under semstern, brukar jag fixa och dona till allt lite extra, då jag kommer hem. Just nu är den allt annat en inspirerande.Betonghjärtan...Olivträd måste jag ha minst ett av varje år. Har jag tur klarar det vinter inomhus. Det står att de kan bli tusen år gamla. Vilket dåligt säljknep. Trot eller ej, men det kommer massor med små små frukter. Återstår att se om de mognar.Lavendel på längden, bredden och tvären, så skulle man kunna sammanfatta min trädgård.
Klematisen behöver lä och mycket sol. Det skiljer bara 1,5 meter mellan spaljéerna och den främre planta får någon timme mer sol per dag och det påverkar växtkraften dramatiskt ibörjan, innan den kommit upp sig.
Stäppsalvian är tacksam i zon 5. Annars är det inte mycket som trivs och klarar vinter i krukor. måste man plocka in dem i förådet eller i garaget och det orkar inte jag hålla på med. Jag kör modellen, det som övelever överlever. har man i alla fall testat. Vissa växter brukar jag gräva ner i matlandet, då det framåt höstkanten odlats färdigt där.
Klippte ner alla lavendelplantor i höstas och nu äntligen börjar de komma till liv igen.
Lyktor skall man ha många av utomhus på sommaren. Det är det mysigaste som finns...En liten bänk är skönt att ha i skuggan under varma dagar. Fast denna används mest till att sitta på, när löparskorna skall knytas...
Snöflingorna frodas riktigt ordentligt intill husväggen, dit regnet inte når. Vita blommor och regn är ingen bra kombination. De blir lätt bruna och missfärgade.
Nysatta minisyrénträd på stam. Till nästa år kommer de ha vuxit till sig och fått en tät och härlig krona.Ett fruktansvärt trädäck som jag blundar för denna sommaren. Skall brytas upp till hösten och göras om. Jag bara orkade inte ta tag i det nu.
Ruccolan och dillen börjar växa till sig i landet. Än så länge har skadeinsekterna hållit sig borta.Krusbärsträden är så fulla med bär att grenarna nästan knäcks.

1 kommentar:

  1. Men gud så fint ni har det i trädgården . syns att du gillar att pyssla där. Varför ska ni sälja? var bor ni? tycker det ser super ut nu men vet ju hur det e . kram

    SvaraRadera