torsdag 10 september 2009

VILKEN HÄRLIG DAG

foto:google

LALALALA LALALALALA

Solen skiner och fåglarna kvittrar, här sitter jag och läser italienskaglosar. Vilken härlig morgon. Telefonen ringde tidigt. Det var grannen som redan var på jobbet. Hon hade försökt ringa hem och väcka sin son ett antal ggr. Men vissa av oss sover hårt, andra sover gärna mycket och alltid:) Killen ifrågan täcker alla dessa karaktärer på en och samma gång. Det var bara att skicka bort sonen och gå in och ruska om honom.
Grannsamverkan på högsta nivå.
Grannar är bra att ha på många vis. Inte bara när det gäller att vattna , dela en vinflaska, mata katten eller ta in posten. De vet att när man är borta håller har man ett extra öga på huset. Men det är bra att informera om att man lånat ut huset till någon släkting, så de slipper stå bakom gardinen och smyg att tro att Oj kanske det är inbrott...

Nu är äntligen italienska lektionerna igång på allvar. Läxa kan vi få det???? Nej som vuxen är det en helt annan sak att plugga. Man har valt att plugga själv och man är så motiverad. Längtar hela tiden efter mer kunskap. Visserligen kunde jag alla glosar redan som var i läxan denna veckan. Men jag tycker man skall börja från början vilken nivå man än befinner sig på, för grammatiken är det inte många som har koll på, även om man kan göra sig föstådd.
GRAZIE, ARTE, AMORE, CIAO, VINO, SPAHETTI, MODA, TELEFONO, ROSA, CASA, MUSICA, PREGO, SOLE, MAMMA, GELATO, SUBITO, CITTÀ, MI CHIAMO, CAFFÈ... Ja svårare än så var det inte.

Vi är väldigt många som är dåliga på att ta dagen som den kommer. Vi går och drömmer om framtiden och undrar och hoppas, tänk om eller vad roligt det hade varit att... osv. Vi har bara ett liv och det går fort. För vissa av oss för fort och vi vet inte vad morgondagen har att bjuda. inte runt och önska en massa, se till att det blir verklighet. Många små steg blir på sikt ett stort . Mitt är att lära mig ytterligare ett språk. Det skall förhoppningsvis bidra med att jag kanske eventuell kan leva som pensionär i en "stövel"....Nej då, men Italien är det land som ligger mig närmast hjärtat efter Usa, för där har jag bott och där känner jag mig hemma, men det är så långt borta och jag skulle nog inte vilja leva där för alltid. Italien däremot ser jag som mitt vinterhem då barnen är stora och jag förhoppningsvis är en glad skit till pensionär. Ja ja, jag skulle leva i nuet men det försöker jag tänka på varje dag. En annan sak som jag fick inslaget i huvudet av en god vän igår. Var en egoist men en snäll sådan. Tänk på dig själv och skit i andra, eller rättare sagt skit i vad andra tycker... Du är och står dig själv närmast. Se till att saker händer för dig, du kan.....ingen annan gör det åt dig....

BUON GIORNO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar