måndag 2 november 2009

HÖG TID ATT PLANERA NÄSTA ÅRS TRÄDGÅRD

Nu är det hög tid att planera nästa års trädgårdssäsong.
Hur skall trädgården se ut i grova dra.
Vad vill man använda trädgården till.
Vilket syfte skall den fylla.
Hur mycket tid finns det över till att sköta om den.
Här hittade jag en brittisk härlig inspirerande trädgård.
Gillar balansen mellan materialen och älskar accentfärgen
som en röd tråd genom hela trädgården.
Kan avslöja att den följer med in även i fastighetens interiör.
Men den tar vi en annan gång. planera bort allt gräs.
För mig är det viktigaste att allt gräs skall bort. Japp allt...
Min trädgård är så liten att den inte direkt fyller nåon funktion.
Bor man granne med en lekpark med tusetals kvm gräsytor och tre fotbollsplaner
är inte avsaknade av gräs ett problem.
Däremot skall det finnas massor med högt växande grässorter som inte behöver klippas.
Gör man någonting så drastiskt som att ta bort sin gräsmatta,
är det viktigt att man verkligen tänker till både en, två och tre ggr.
En trädgård blir gärna helt död och livlös vintertid,
om man inte planerat in så där finns växter,
som hela tiden tillför grönska värme och mjukhet åt trädgården året runt.
Detta är svårt........
För man vill att det skall vara växter som tilltalar och som är vackra inte bara gröna.
Till detta kommer valet av jättekrukor där träd kan trivas och växa till sig.
Skall de stå fritt eller skall botten tas ur och krukan grävas ner ytligt????
Var skall däcket vara och hur stort skall det vara?
Hur mycket skall vara under tak?
Vilka färg skall plattor och stenar ha??
Trädgården får ju inte så platt och livlös ut.
Hhhmmm som sagt just nu är det en febril hjärnaktivitet.... blir nästan åksjuk.
En sak som jag deffenitivt skall ta med mig är att väva ihop interiör med exteriör.
Allt skall kännas som en helhet och gå i samma stil och färgskalor, men med en oväntad accentfärg ute dock ej cerise....kobolt är jag däremot lite småsugen på.










foto:shootfactory

1 kommentar:

  1. men åh jag har visst missat din blogg!!! va mysit ska in läsa senare idag när ja har tid kram

    SvaraRadera