söndag 1 november 2009

JULGRANAR I OLIKA SKEPNADER

De senaste åren har granarna i princip kunnat ha vilken form och vilken färg som helst.
Personligen är jag nog en väldigt tråkig person
som håller fast vid traditionerna år efter år men just pyntet byter jag gärna ut.
Något litet nytt varje år är kul
och även om barnen håller på att allt skall vara som det alltid varit,
går de med på att variera just pyntet lite.
Utomhusgranen ovan med glödlampor som lyser likt stjärnor gillar jag skarpt.
Den är riktigt vacker och välkomnande.
Sedan gillar jag att man sparar på skogen,
för tänk hur många granar som skövlas
bara för att vi sedan skall slänga ut dem efter en vecka.
Visst visst det finns plastgranar, men då blir det ingen riktigt jul,
så är det bara.

Lyktor är ett annat måste.
Många skall de vara och utplacerade i olika grupper runt om i trädgården.
Några kan gärna hänga på fasaden och lysa välkomnande från gatan.
Har man riktigt stora lyftor som är väl ventilerade, är maschaller fint att ha i.
Men som sagt tänk på brandrisken.

Dåligt med utrymme eller skyr du din egen spegelbild.
Denna post it granen är SÅÅÅÅ SKÖN.
Eller varför inte en frigolitgran eller snarare kon.
Många föredrag dock den traditionella granen, doftande grön full med pynt.
En del nytt, en del ärvt, en del hemgjort och mycket som barnen själva gjort.
Hur den än ser ut är den mittpunkten i juletid
och det är här vi samlas med våra nära och köra och har det riktigt mysigt.
Granen är nog det sista jag skulle prioritera bort av allt på julen.
Fast visst finns det de som är mer intresserade av vad som ligger under granen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar