måndag 20 juli 2009

SVERIGE-KINA 2-0


foto:jnytt
Å så va det måndag igen... En härlig helg är till ända.
Solen kikade tappert igenom molnen vid ett flertal tillfällen även om regnskurarna avlöste varandra mest hela tiden.
Fast man får se det positiva i det hela.
Skogen är fylld med underbart syre och löparrundorna kan med lätthet göras något längre...fast värre är det med träningsverken.
Inte smart att ta en liten runda på 16 km första dagen efter semester uppehållet...
En härlig söndags eftemiddag med god mat och uppladdning inför landskampen bjöds hemma hos familjen Z i deras hem på Mariebo.
L hade bakat en underbar vinbärskaka som jag tänkte dela med mig av på Cookies & Cream under veckan.
Helgens höjdpunkt var givetvis fotbollslandkampen mellan Sverige-Kina, om hölls på Sveriges vackraste fotbollsarena Stadsparksvallen.
Det är väl för de flesta allmänt känt att journalister skriver precis vad de vill.
Vänder och vrider på det man säger så det passar bra in och skapar en intresseväckande rubrik för att dra läsare ...
Men vem kunde tro att jag hade något tillräcklig intressant att säga för att hamna där....
första sidan alltså.
Allt jag sa var att jag tyckte Svenska damlandslaget spelar en roligare fotboll än Södra.
De är kvicka i fötterna och spelar rent tekniskt mycket bättre fotboll.
De håller bollen på marken och ofta stannar den där med både 5, 6 ,7 tillslag innan motståndaren bryter.
Södra spelar sitt tråkiga långbollsspel och tycks vara rädda för just marken.
Ibland känns det som de slår iväg bollen i ren panik, rädda för bollinnehav.
Många av tjejerna är otroligt tekniska och kvicka i fötterna.
Sedan skall man inte jämföra äpplen och päron.
De har inte samma snabbhet och skulle aldrig stå emot rent fysiskt, utan hade förmodligen förlorat mot Södra med 0-10, men underhållningsvärdet är 100 gånger bättre...
Seger var helt lysande igår och Schelin imponerade som vanligt med sin snabbhet och stryrka.
Första 25 minutrarna av första halvlek hölls ett riktigt bra tempo.
De fasta situationerna kunde dock haft mer att bjuda, hörnorna slogs i de flesta fall precis likadant, alldeles för höga och alldeles för långa, skotten på mål kunde likväl varit bakåt pass, totalt utan kraft.
Kvalitén är ojämn och för mig är det ofattbart att iallafall ett par spelar platsar i A-landslaget.
Borde finnas annat att plocka underifrån.
Fischer kändes trött, tung och gammal, trots att hon borde ha många år kvar på toppen. Jag föll pladask för Linköping unga stjärnskott "Kosse".
Henne tror jag det kommer att gå riktigt bra för.
Tyvärr var spelet mest förlagt till vänsterkanten denna dag, så hon fick aldrig komma riktigt till sin rätt.
Undrar just om man vågar visa sig på vallen ikväll då Södra tar emot Giffarna:)

foto:jnytt

När jag ändå är inne på ämnet fotboll, skulle jag vilja passa på att gratulera Egnahems F95:or, som gjorde en lysande insats i Gothia cup. Jag vet att både spelare och föräldrar förväntat sig att de skulle gått längre i turneringen, men jag tycker verkligen de gjort en riktigt bra prestation. De förlorade B finalen mot US Atlantic Spirit 2-3. Efter att det stod 0-0 i full tid, vann Atlantic straffläggningen med mer is i magen. Egnahemslaget innehåller en hel del talangfulla tjejer som bla tidigare spelat hockey i Hv71s p95 lag....så fysiken är det inget fel på. Grattis grattis grattis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar