onsdag 21 oktober 2009

PUMPOR TILL HALLOWEEN

foto: Jan Norberg Imagelink

Veckorna går med stormsteg och nog är det höst på riktigt nu. Nästa vecka är alla helgon helgen och det är hög tid att plantera, tända lyktor och smycka gravarna hos våra nära bortgångna.Ungarna gillar den Amerikanska Halloween kulturen, men den har svalnat rejält i Sverige de senaste åren. Butikerna drar sig för att plocka hem för mycket prylar då försäljningen kring dessa dalar.

Pumpor är dock ett måste och givetvis är det lite prestige kring vem som gör den snyggaste. Något annat är inte tänkbart bland ett gäng riktigt taskiga förlorare. Hihihi.

Jag är dålig på att ta vara på pumpa köttet och det var 15 år sedan jag bakade en pumpa paj senast. Det är väldigt gott när någon som vet hur man gör bakar, men det vet inte jag.

Sitter och är lite smått avundsjuk på mina goa vänner som skall ge sig iväg till solen nästa vecka. Grannarna drog till Gran Canaria i helgen och på torsdag sätter sig min pappa i husbilen och kör söder ut till Portugal för 3 veckor i solen med god mat och golf. Suck...å här sitter jag i ett gråtrist Sverige. Jag som i normala fall älskar hösten, kan inte ta den till mig riktigt i år. Känns lite tungt att ha så många mörka måndaer framför sig.

Här lite roliga pumpa bilder från Jan Norberg. Buuu på er...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar