söndag 17 maj 2009

FRANSKA BALKONGER

Har man hus är man aldrig ledig....så säger väldigt många.

Att ha hus och få vara ledig och pyssla med det man tycker är roligt, är som ro för själen. Det skall inte vara ett måste att ha hus, då kanske man skall bo i lägenhet. Jag brukar försöka ha ett inne och ett uteprojekt igång samtidigt, då får vädret styra vad som gäller för dagen.
Hela helgen har varit solig och varm, vilket inneburit att blåstället varit på och att man fått en massa härlig frisk luft. Alla land är rensade och huset avspolat och fritt från pollen. Har hunnit besöka handelträdgården och beställt några nya träd. Det blev minisyréner på stam efter mycket velande. Har även planterat stäppsalvia, riddarsporre, iris, oregano, timjan, dill, persilja, ruccola, citronmeliss, basilika, olivträd, petunior, jackman klematis, snöflingor och en hel del annat. Det blir så mysig och hemtrevlig med mycket blommor och färska örter.

Jo, till saken, så här är det, jag behöver en fransk balkong till mitt sovrum på övervåningen. Jag har ritat ett förslag och hoppas nu på att den blir likadan i verkligheten. Men man vet aldrig, för ibland känns det som om hantverkare talar ett annat språk.... Nej, så farligt är det inte, men ofta vet jag exakt hur jag vill ha saker, då säger någon till mig att det inte går. ALLT GÅR bara man vill, och det klarar inte alla av att höra. Inte alltid så populärt om jag skall vara ärlig. Här är några riktigt härliga balkonger, tänk om man fick ha en sådan.

kanske man hade haft den här utsikten....
Nej, min balkong kommer att bli ett mellanting mellen denna......

...och den här. Själva grundställningen är galvad med en bred galvad överliggare. Sedan kommer staketet bestå av något ädelträ i 2 tum 2. Avståndet till väggen skall däremot bara vara 10 cm. Kommer att bli så fint.....hoppas jag.


Nu har min panel, till hallen på övervåningen äntligen kommit, om än 2 veckor för sent. är väl allt som vanligt kan man väl säga... :) Nu har det sågats, sandpapprats, schellackats och målats hela dagen ute i solskenet. Ett litet tips. Köp inte färdig schellack i handeln. Be en riktig färghandlare, typ målarnasfärg blanda till den åt dig, på riktig t-röd, rödsprit och etanol. Det blir så stor skillnad och så är man säker på, att slippa dessa tråkiga gula fläckar som annars kommer med tiden. Nu skall jag se på sporten. Idag är det reportage om Therese Ahlshammar och det vill jag ju inte missa, gammal simmare som jag är. Sov gott!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar