tisdag 9 juni 2009

STOCKHOLM OCH IVAR LOS PARK

Vilket underbar och solig dag jag har haft i huvudstan.. men den blev inte riktigt som jag hade planerat. När solen skiner kan man inte springa runt i affärer hela dagen. Eftersom jag gick upp vid 05:00, var jag vrålhungrig när R.O.O.M öppnade vid 10. Började med att lunch på Ett litet kök. Blev en underbar ceasarsallad med kyckling, precis som varje gång:) På R.O.O.M var det ombyggnad på G och kanska rörigt, inte alls inspirerande. Istället satte jag mig i bilen och körde ner till Zetas i Kungens kurva. Denna underbara handelsträdgård. Sverige bästa enligt mig iallafall. Jag gick där och mös i flera timmar och lyckades ta 150 bilder. Jag har så svårt att välja vilka jag skall visa, så jag får återkomma med dem lite senare. Men de är fantastiska. Här shoppades det lite, och fika köptes to go. Slank även med Zetas egen björnbärsmarmelad och deras underbara müsli. Fick mersmak av solen och bojkottade affärerna resten av dagen. Styrde kosan tillbaks till stan och Djurgården och Gärdet. Härligt att se pulsen så här års, då alla turister kommer till stan. Men man tröttnar snabbt, istället åkte jag till en betydligt mer undanskymd pärla, som inte så många känner till (verker det som) Ivar Los Park på Bastugatan. Söders egen lilla pärla. Här kan jag sitta precis hur länge som helst och bara njuta av den obrutna utsikten över hela stan. Hit skall man åka i gott sällskap framåt kvällningen med picknick korgen och njuta av solnedgången. Det är sååå vackert. Efter att jag spenderat större delen av dagen i mitt eget goda sällskap, var det dags att avsluta kvällen i gott sällskap, på det mysiga söderhaket Mississippi Inn. Här bjuds man ett kryddigt cajun kök. Mycker gott och med utmärkt service. Har man lust och ork kan man alltid stanna till på Gildas på Skånegatan för en drink efter maten. (Linda, de hade dina franska vaxdukar på alla borden. Jag har tagit kort.) Ligger bara runt hörnet från MI. Vi hoppade drinken och tog en Frozen yoghurt på 7eleven istället. Som en perfekt avslutning på en dag fylld med friskluft blev det en sväng om Ivar Los park på vägen till hotellet. Extra kul då alla i sällskapet inte varit där tidigare. Det blev en aha upplevlese. Där hade besökarna bytts ut från alla lekande barn på dagen, till firande studenter. Stockholm tog studenten idag. Mötte säkert 50 lastbilar med upprymda och festglada studenter under eftermiddagen i innerstan. Ännu en anledning att lämna bilen utanför tullarna. Men jag är alldeles för bekväm för det. Nu tänker jag göra mina fötter och ben sällskap (de sover redan) och krypa till kojs. Imorgon blir det shopping, då jag skall göra Östermalm och City. Nu vill inte ögonlocken vara öppna längre. Natti natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar