onsdag 23 december 2009

UPPESITTARKVÄLL

Jag är ingen vän av uppesittar programmen på tv, har jag aldrig varit....
Ofta har man stökat med annat,
men 2004 tog jag med mina barn på bio och såg polarexpressen.
En underbar film som vi alla förälskade oss i.
En härligt varm och intensiv julkänsla infann sig och den klamrade sig kvar länge.
bestämde vi att detta skulle få bli vår uppesittartradition.
En lugn och stillsam kväll med god mat och Polarexpressen.
Trots att jag nu mer har 2 tonåringar så var diskussionen vid matbordet idag.
ikväll blir det Polarexpressen och mysmat.
Traditoner är viktiga och visst tar vi med oss traditionerna från barndommen,
men det är lika viktigt att skapa ny tillsammans med sina egna barn.
Traditioner som de får vara med att skapa.
Vi i vår lilla familj har inte så många traditioner vi följer,
men de vi har är det noga med att följa till punkt och pricka.
Barnen turas om att sätta toppstjärnan i granen vartannat år.
De har stenkoll på vems tur det är.
julaftonsmorgon är de snabbt uppe och kolla i strumpan om där ligger något paket,
sedan ner till brasan, som de vet är igång sedan tidigt.
Där skall det drickas varmchoklad och ätas julskinksmacka,
undertiden som det blir högläsning av Viktor Rydbergs tomten....
Visst skall vi bevara våra traditoner....för de är så härliga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar